Antal lästa böcker i mars 2018: 15
- Good Dog 101 av Cristine Dahl
- Vända hem av Yaa Gyasi
- Memories av Lang Leav
- Stanna hos mig av Ayobami Adebayo
- Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov
- Veckopojkvännen av Emil Åkerö
- Jag är inte perfekt, tyvärr av Michaela Forni
- Zelda 1 & 2. De första ljuva åren av Lina Neidestam
- Caradrius av Henrik Johansson
- Krokas av Elin Olofsson
- Svart kvinna av Fanna Ndow Norrby
- Den siste kejsaren av Kina av Brian Power
- Mina liv som hund av W. Bruce Cameron
- 45 – Morbus Addison av Linda Skugge
- Ett litet liv av Hanya Yanagihara
Biografi: 2
Drama: 2
Fantasy: 2
Feelgood: 1
Historisk fiktion: 2
Lyrik: 1
Non-fiction: 3
Romance: 1
Satir: 1
Hyllvärmare: 4
Böcker införskaffade samma månad: 3
Böcker införskaffade samma år: 7
Omlästa böcker: 0
Lånade böcker: 1
Recensionsex: 3
Kvinnor: 10
Män: 5
Annat: 0
Duo: 0
Författare jag inte har läst tidigare: 11
Amerikansk författare: 4
Australiensk författare: 1
Brittisk författare: 1
Nigeriansk författare: 1
Rysk författare: 1
Svensk författare: 7
Månadens bästa skönlitterära: Vända hem av Yaa Gyasi; Stanna hem av Ayobami Adebayo och Ett litet liv av Hanya Yanagihara
Månadens bästa nonfiction: 45 – Morbus Addison av Linda Skugge
Månadens sämsta: Veckopojkvännen av Emil Åkerö
Månadens överraskning: Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov
Månadens besvikelse: Veckopojkvännen av Emil Åkerö
Månadens otäckaste: Ett litet liv av Hanya Yanagihara
Kommentar: Mars har bjudit på omväxlande läsning och ofta har den varit omtumlande. Jag har lärt mig om historiska skeenden, om människors upplevelser i Sverige idag, om människor i allmänhet. Det är så här läsmånader ska vara: de ska bjuda på variation och ruska om mig. Utmana min bekvämlighet.
Om månadens bästa skönlitterära: Innan jag läste de två första brukade jag bland ihop dem eftersom de hade snarlika omslag. Nu förstår jag inte hur jag kunde göra det, därför att det är två helt olika men riktigt fantastiska berättelser. Ett litet liv, å andra sidan, golvade mig. Den gav mig nästan en book hangover. Alla böcker jag läser nära inpå efter den kommer nog bli lite orättvist bedömda, tyvärr.
Om månadens bästa nonfiction: Det var länge sedan jag läste något av Linda Skugge, men det här är nog Skugge när hon är som bäst.
Om månadens sämsta och besvikelse: Synd på en intressant idé, men det känns som om förlaget svek författaren. Det känns så himla ofärdigt.
Om månadens överraskning: Denna klassiker var rena motsatsen till vad jag hade förväntat mig, men jag gillade den mycket.
Om månadens otäckaste: Det händer mycket hemskt i denna roman, men jag tror det otäckaste är hur verkligt det känns. Att det känns som om Jude är en verklig person som står mig nära och jag tvingas se på när han förstör sig själv.
Antal sedda filmer i mars 2018: 4
Fantasy: 1
Science fiction: 2
Skräck: 1
Hyllvärmare: 1
Införskaffad samma månad: 1
Införskaffad samma år: 1
Lånad film: 0
På bio: 0
På tv: 0
Omsedd film: 1
Månadens bästa: Thor: Ragnarök
Månadens sämsta: Arkiv X Fight the Future
Månadens överraskning: Thor: Ragnarök
Månadens besvikelse: Arkiv X Fight the Future
Månadens otäckaste: Arkiv X I Want to Believe
Kommentar: Jag såg en del film i mars, och det mesta var bra. Rör mig i välbekanta marker genom att uteslutande se spekulativ fiktion i olika dess former, men det är vad jag gillar så då får det bli så.
Om månadens bästa och överraskning: Omslaget på den här filmen är så gräsligt att jag trodde att filmen skulle vara jättekass. Istället var det en riktigt uppslukande upplevelse. Thor-filmerna är nästan de bästa av Marvels superhjältefilmer, i mitt tycke.
Om månadens sämsta och besvikelse: Jag hade sett fram emot att återse Mulder och Scully, men det här tyckte inte jag var något vidare.
Om månadens otäckaste: Desto bättre var denna andra Arkiv X-film, som gav mig en del rysningar.
Oj vad många du hann med! Kul! Trots allt minst en riktig tegelsten där 🙂
Ja, det blev ingen dålig läsmånad 🙂 Tror dock att april kommer att bli sämre.
Ser ut som en trevlig bokhög du tagit dig igenom. Thor: Ragnarök var så otroligt rolig.
Många fina upplevelser 🙂 Och Thor: Ragnarök var riktigt bra.
Ingen dålig bokhög du hann med och då är väl ändå Ett litet liv en rejäl tegelsten.
Ja, den är ingen tunnis i alla fall. En sådan bok som kräver att den håller läsaren i sitt grepp från första till sista sida och det gjorde den 🙂
Så mycket du har hunnit läsa, och flera känner jag igen och tycker var bra. Efter att ha läst Vända hem ville jag läsa ännu mer i samma stil och beställde Stanna hos mig. Den är fortfarande oläst, men jag hoppas att den är lika bra.
Det gäller att passa på när en har orken och tiden. Misstänker att mitt läsande kommer nästan hamna på noll när jag går upp till heltid.
Stanna hos mig och Vända hem är bara lika i det att de behandlar svartas levnadsvillkor, annars är det två helt olika berättelser. Men båda är fantastiskt bra.
Kul med så många nya författare 🙂
Det är kul att stifta lite nya bekantskaper 🙂