Antal lästa böcker i maj 2017: 15
- Ibland mår jag inte så bra av Therése Lindgren
- Det finns annan frukt än apelsiner av Jeanette Winterson
- Golden Boy av Abigail Tarttelin
- Livets & dödens villkor av Belinda Bauer
- En enda hemlighet av Simona Ahrnstedt
- Elsa Beskows sagoskatt av Elsa Beskow
- Fingal Olsson och hans sällsamma katt av Cathy Catarina Söderqvist
- Besatta av Elif Batuman
- Greta Garbo av David Robinson
- Varghamn av Sara Dalengren
- Och varje morgon blir vägen hem längre och längre av Fredrik Backman
- Fyrmästarens dotter av Ann Rosman
- Kurragömma av Petrus Dahlin
- The Adventures of Sherlock Holmes av Arthur Conan Doyle
- Middagsmörker av Charlotte Cederlund
Antal lästa sidor: 4027 sidor
Snittbetyg (5-gradig skala): 3,53
Deckare: 3
Drama: 3
Fantasy: 1
Non-fiction: 3
Paranormal: 1
Romance: 2
Sagosamling: 1
Skräck: 1
Boktolva: 2
Läs en novell: 1
Kaosutmaningen: 4
Bokcirkel: 0
Hyllvärmare: 5
Böcker införskaffade samma månad: 4
Böcker införskaffade samma år: 1
Omlästa böcker: 3
Lånade böcker: 2
Kvinnor: 11
Män: 4
Annat: 0
Duo: 0
Amerikansk författare: 1
Brittisk författare: 5
Svensk författare: 8
På originalspråk (engelska): 2
På originalspråk (svenska): 8
Författare jag inte har läst tidigare: 7
Recensionsex: 3
E-böcker: 2
Ljudböcker: 0
Månadens bästa skönlitterära: Golden Boy av Abigail Tarttelin
Månadens bästa nonfiction: Besatta av Elif Batuman
Månadens sämsta: Fingal Olsson och hans sällsamma katt av Cathy Catarina Söderqvist
Månadens överraskning: En enda hemlighet av Simona Ahrnstedt
Månadens besvikelse: Middagsmörker av Charlotte Cederlund
Månadens otäckaste: Kurragömma av Petrus Dahlin
Kommentar: Som alltid när jag inte mår bra blir det att jag plöjer böcker. Det känns som om jag inte har gjort något annat än att läsa denna månad, vilket också gör att hopen med oskrivna recensioner har växt oroväckande stor. Det får bli skärpning på det!
Om månadens bästa skönlitterära: Golden Boy grep verkligen tag i mig och vägrade släppa taget. Jag tänker fortfarande en hel del på Max.
Om månadens bästa nonfiction: Besatta är en humoristisk skildring av kärleken till den ryska litteraturen.
Om månadens sämsta: När en författare verkligen älskar sina karaktärer, såsom Söderqvist gör, kan jag få dåligt samvete över att jag inte gör det. Men jag upplevde karaktärerna som platta och historien underutvecklad.
Om månadens överraskning: Jag blev inte helt överförtjust i den föregående, men jag tyckte mycket om Isobel och Alexander i denna bok. Så mycket att jag faktiskt har beställt hem den avslutande delen.
Om månadens besvikelse: Middagsmörker är långt ifrån en dålig debut, men jag hade höga förväntningar och tyckte inte att den höll ihop hela vägen.
Om månadens otäckaste: Kurragömma är faktiskt riktigt läskig.
Punkter uppfyllda under Kaosutmaningen:
16. En bok du tycker alla borde läsa. [Ibland mår jag inte så bra av Therése Lindgren]
28. En bok som vunnit ett pris. [Det finns annan frukt än apelsiner av Jeanette Winterson]
33. En bok som utspelar sig norr om Uppland. [Middagsmörker av Charlotte Cederlund]
35. En bok vars titel börjar på L. [Livets & dödens villkor av Belinda Bauer]
Punkter uppfyllda under Läs en novell:
15. Läs en sorglig novell. [Och varje morgon blir vägen hem längre och längre av Fredrik Backman]
Antal sedda filmer i maj 2017: 3
Antal minuter: 333 minuter
Snittbetyg (5-gradig skala): 4,33
Drama: 1
Dramakomedi: 1
Science fiction: 1
Hyllvärmare: 1
Införskaffad samma månad: 0
Införskaffad samma år: 1
Lånad film: 1
På bio: 0
På tv: 0
Omsedd film: 0
Amerikansk film: 2
Fransk film: 1
Månadens bästa: Captain America: Civil War
Månadens sämsta: –
Månadens överraskning: Captain America: Civil War
Månadens besvikelse: –
Månadens otäckaste: –
Kommentar: Egentligen har jag sett tre och en halv film denna månad. Jag började nämligen titta på The Color Purple en kväll. Efter ungefär halva filmen bröts det och det dök upp en skylt om att jag skulle vända på skivan. Problemet är att den bara hackar på andra sidan och slungar fram mig en bra bit in i handlingen innan den börjar fungera. Så vi får se om jag kan lyckas få ordning på det så att jag kan se slutet, då jag tyckte att den var riktigt bra.
Om månadens bästa och överraskning: Jag hade hyfsat låga förväntningar på denna, men den var fruktansvärt bra.
Jag var inte helt övertygad av Middagsmörker jag heller, men nästa bok är väldigt mycket bättre 🙂
Vad bra, då ska jag ge den en chans 🙂 Jag tyckte början av Middagsmörker var stark, men att den spårade ur mot slutet.
Boken om Greta Garbo måste jag köpa. Hon var så begåvad <3
Det var hon allt. Jag såg ju Mata Hari nu i maj och förtrollades 🙂 Tyvärr tror jag inte boken är särskilt lätt att få tag på längre och så finns det nog bättre biografiböcker om henne än denna.
Ser ut som en trevlig bokhög. Jag gillade Captain America: Civil War riktigt mycket.
Jag tyckte det var den bästa Captain America-filmen hittills 🙂
Vad mycket du har läst, tråkigt att det inte bara har positiva skäl. Hoppas att du mår bättre nu?
Greta Garbo fascinerar, precis som Marilyn Monroe. Ganska märkligt egentligen, att de fortfarande framstår som ikoner, trots det enorma utbudet av yngre stjärnor inom film och showbusiness.
Det är lite av och till. Jag har nog inte riktigt fattat att mormor är borta, så det kommer lite tankevurpar emellanåt som slår undan benen på mig. Till exempel håller jag på och grejar på balkongen och tänker hela tiden att jag måste ta mycket bilder så att mormor kan få se…
Det är väl den tidens glamour som lever kvar. Nu är utbudet, som du säger, enormt, medan de här stjärnorna framstår som mer unika i våra ögon.