Antal lästa böcker i mars 2016: 16
- Brända skuggor av Shamila Kamsie
- Ur askan av Leigh Bardugo
- Hönan som drömde om att flyga av Sun-Mi Hwang
- Rismodern av Rani Manicka
- Snöns rike av Yasunari Kawabata
- Som ett brev på posten av Birgitta Bergin
- Vampyren av Viktor Rydberg
- 11.22.63 av Stephen King
- The Arrivals av Melissa Marr
- Matrosen & stjärnan av Jean Genet
- Hästen och hans pojke av C. S. Lewis
- Jag lever, tror jag av Christine Lundgren
- Familjen jag hade av Bill Clegg
- Splinter the Silence av Val McDermid
- Märkta för livet av Emelie Schepp
- De vassa tändernas skog av Carrie Ryan
Antal lästa sidor: 5175 sidor
Snittbetyg (5-gradig skala): 3,5
Deckare: 2
Drama: 6
Dystopi: 1
Fantasy: 4
Feelgood: 1
Historisk fiktion: 2
Boktolva: 2
Kaosutmaningen: 6
Jorden runt: 4
Bokcirkel: 0
Hyllvärmare: 5
Böcker införskaffade samma månad: 4
Böcker införskaffade samma år: 2
Omlästa böcker: 1
Kvinnor: 10
Män: 6
Duo: 0
Amerikansk författare: 5
Brittisk författare: 2
Fransk författare: 1
Japansk författare: 1
Malaysisk författare: 1
Pakistansk författare: 1
Svensk författare: 4
Sydkoreansk författare: 1
På originalspråk (engelska): 3
På originalspråk (svenska): 4
Författare jag inte har läst tidigare: 11
Recensionsex: 4
Lånade böcker: 4
E-böcker: 1
Ljudböcker: 1
Månadens bästa skönlitterära: Brända skuggor av Kamila Shamsie
Månadens bästa sakprosa: –
Månadens sämsta: Som ett brev på posten av Birgitta Bergin
Månadens överraskning: 11.22.63 av Stephen King och Matrosen & stjärnan av Jean Genet
Månadens besvikelse: Märkta för livet av Emelie Schepp
Månadens otäckaste: –
Kommentar: Jag har hunnit med mycket böcker i mars och många av dem har varit bra. Dessvärre drabbades jag av ett visst mått av lässtress, vilket kan bero på att jag lånade hem ett stort antal böcker från biblioteket samtidigt som jag kände mig tvungen att läsa mycket ur egen hylla. Läxan för april blir således att slå av på tempot, låna mindre böcker och inse att jag faktiskt kan göra annat än att läsa också. Fast det är svårt när orken inte räcker till mycket mer…
Under mars har jag också lyssnat på en ljudbok, till min stora förvåning. Även om uppläsaren var lite trist så kan jag tänka mig att göra om det. Det blir faktiskt lite roligare att pula i köket då.
Om månadens bästa skönlitterära: Brända skuggor tog mig fullständigt med storm. Den här måste jag införskaffa till min egen bokhylla!
Om månadens sämsta: När du blir så frustrerad att du bara stänger av och vill bli klar med boken så att du slipper ha med karaktärerna att göra bådar sällan gott. För rörigt, för många karaktärer, vill för mycket.
Om månadens överraskning: Jag trodde att 11.22.63 skulle vara något för mig, men jag har gått och tänkt på den större delen av månaden. Något som överraskade mig att jag gillade det så pass mycket som jag gjorde var Matrosen & stjärnan. Jag kommer definitivt läsa mer av Jean Genet.
Om månadens besvikelse: Jag tycker att Märkta för livet är bra och jag kommer att läsa vidare i serien, men jag listade alltför tidigt ut hur det låg till.
Punkter jag har uppfyllt under Kaosutmaningen:
1. Läs en bok som har publicerats 2016. (Ur askan av Leigh Bardugo)
10. Läs en bok vars titel består av fyra ord. (Jag lever, tror jag av Christine Lundgren)
18. Läs en tegelsten (=bok över 500 sidor). (11.22.63 av Stephen King)
30. Läs en bok av en asiatisk författare. (Brända skuggor av Kamila Shamsie)
31. Läs en bok som publicerades före år 1900. (Vampyren av Viktor Rydberg)
35. Läs en bok av en författare du aldrig har läst tidigare. (Hönan som drömde om att flyga)
Antal sedda filmer i mars 2016: 5
- Million Dollar Baby
- Nathalie
- Mockingjay Part 2
- Jesus Christ Superstar (gammal recension)
- Transcendence
Antal minuter: 593 minuter
Snittbetyg (5-gradig skala): 4
Drama: 1
Dystopi: 1
Feelgood: 1
Musikal: 1
Science fiction: 1
Amerikansk film: 4
Fransk film: 1
Månadens bästa: Million Dollar Baby
Månadens sämsta: Nathalie
Månadens överraskning: Mockingjay Part 2
Månadens besvikelse: Transcendence
Månadens otäckaste: Jesus Christ Superstar
Kommentar: Det har blivit att jag har tittat en del på film under mars. Min syster har börjat rida för en tränare på vissa tisdagar, vilket gör att jag blir ensam under dessa kvällar och då slänger jag gärna på en film. På så sätt kan jag beta av de filmer som min familj verkar mindre roade av att se tillsammans med mig. Är det något riktigt bra så kan jag ju sälja in det hos dem senare 😉
Om månadens bästa: Hur kan jag ha låtit Million Dollar Baby förbli osedd i ett decennium?! Jag gillade ju novellsamlingen den är baserad på, det är fullständigt obegripligt. Bra är den och därmed basta.
Om månadens sämsta: Nathalie är inte dålig, men skum. Väldigt skum.
Om månadens överraskning: Jag har varit lite avvaktande inställd till den eftersom jag inte tyckte den förra var lika bra som de tidigare, men Mockingjay Part 2 visade sig vara en riktigt bra film.
Om månadens besvikelse: Transcendence börjar så himla bra, men urartar fram emot slutet.
Om månadens otäckaste: Jag tror att Jesus Christ Superstar blev månadens otäckaste förra gången jag såg den också, vilket beror på att det finns flera scener i den som berör mig riktigt illa. Den ena scenen är när alla sjuka svärmar runt Jesus och i närmast kväver honom, kräver så oändligt mycket av en enda man. Den andra är hur fort folket vänder sig mot honom och törstar efter hans blod. Störande nog har jag haft Trial Before Pilate i huvudet sedan jag såg den under Långfredagen så jag sjunger saker som ”we need him crucified / it’s all you have to do” och ”crucify him, crucify him, remember Caesar / you have a duty to keep the peace / so crucify him” i tid och otid.
Ingen dålig läsmånad! Men visst kan det vara skönt att slippa lässtressen och ta det lite lugnare 🙂
Just nu har jag inte mycket till val än att ta det lugnare, är så fasligt trött denna vecka 🙂
Jösses vad du hunnit med, superbra.
Jag är lite förvånad över att det blev så mycket 🙂
Men jösses vad du har läst 🙂 Och tittat på film. Många recensioner som jag ser fram emot att läsa 🙂
För en gångs skull är de flesta recensioner också skrivna, så det dröjer nog inte så länge 🙂
Oj oj! Det var minsann inte dåligt 🙂
Jag blev lite överraskad över hur mycket det blev 🙂
Shit vad du hinner läsa många böcker!! Om jag var lika duktig på att ta mig tid till att läsa skulle min olästa hög minska drastiskt 😉
Haha, det lustiga är att olästhögen inte minskar särskilt drastiskt hos mig 😉 Jag vete katten vad det är som händer…
Påsk-läsutmaningens resultat på min blogg.
Vad kul! 🙂
Härlig läs- och filmmånad du haft. Ska bli roligt att se mer i detalj vad du tyckte 🙂
För en gångs skull ligger jag nästan i fas med skrivandet av recensioner, så det bör inte dröja alltför länge 🙂
Oj så många du hunnit med.
Ja, det blev en del 🙂
16 böcker! Härligt, men förstår om du nu tänker ta det lite lugnare. Kul att läsa din sammanfattning hur som helst!
Jag har inte så mycket val annat än att ta det lugnare just nu eftersom jag är så himla trött denna vecka…
Vilken härlig månad, trist när man känner sig stressad av läsningen dock, nackdelen med biblioteksböcker. Får en bild av hur du sjunger crucify him när du håller på med kycklingen nu 🙂
Den där bilden stämmer ganska väl 😉 Eller när jag diskar knivarna…
Mars var en dålig läsmånad för mig och inte så bra böcker heller. Jag hoppas att april blir bättre!
Hoppas att april blir bättre för dig både med läsning och mående <3
Hejsan ! mitt namn är Liza och jag har ett segment på min blogg Iregnet som heter Mer kärlek åt bokbloggare och det skulle vara väldigt roligt att ha dig med där ! Idén går ut på att en bloggare besvarar 20 st frågor om bokbloggandet och läsandet och jag publicerar de svaren varje lördag. En blandning på en tag och ett gästinlägg typ. Hör gärna av dig om du är intresserad så mailar jag frågorna och lite mer info åt dig 🙂 kram !
Åh, vad kul! Klart jag är intresserad 🙂