Antal lästa böcker i september 2016: 16
- Espressoberättelser av Alexander McCall Smith
- The Pelican Brief av John Grisham
- Invandrarna av Vilhelm Moberg
- En ung kvinnas sista ord av Regine Stokke
- Croissants till frukost av Annika Estassy
- Björnstad av Fredrik Backman
- 13 svarta sagor
- Emma av Jane Austen
- Samlade dikter av Bodil Malmsten
- Lek och allvar av Emma Tennant
- The Dark Is Rising av Susan Cooper
- 100 lyckliga dagar av Fausto Brizzi
- Ända in i märgen av Annika Taesler
- Farväl Eritrea av Samuel Brhane
- Vi av Kim Thúy
- Du, bara av Anna Ahlund
Antal lästa sidor: 5125 sidor
Snittbetyg (5-gradig skala): 3,63
Drama: 2
Fantasy: 1
Feelgood: 2
Historisk fiktion: 2
Komedi: 1
Lyrik: 1
Non-fiction: 3
Romance: 2
Skräck: 1
Thriller: 1
Kaosutmaningen: 2
Läs en novell: 10
Bokcirkel: 1
Hyllvärmare: 4
Böcker införskaffade samma månad: 6
Böcker införskaffade samma år: 5
Omlästa böcker: 1
Lånade böcker: 0
Kvinnor: 9
Män: 6
Duo: 1
Amerikansk författare: 1
Brittisk författare: 4
Eritreansk författare: 1
Italiensk författare: 1
Kanadensisk författare: 1
Norsk författare: 1
Svensk författare: 7
På originalspråk (engelska): 3
På originalspråk (svenska): 6
Författare jag inte har läst tidigare: 9
Recensionsex: 4
E-böcker: 1
Ljudböcker: 1
Månadens bästa skönlitterära: Björnstad av Fredrik Backman
Månadens bästa sakprosa: Ända in i märgen av Annika Taesler
Månadens sämsta: Lek och allvar av Emma Tennant
Månadens överraskning: –
Månadens besvikelse: The Pelican Brief av John Grisham
Månadens otäckaste: 13 svarta sagor
Kommentar: Alltså, jag har ingen aning om hur september har gått till. Det känns som om jag har haft full rulle och gjort så mycket annat än att läsa, men ändå har jag på något sätt hunnit läsa nästan lika mycket som jag gjorde i juli under min semester. Men jag kommer nog inte upprepa konststycket under oktober. Det som kommer bli läst i oktober blir nog läst i början av månaden, sedan får vi se hur det går.
Om månadens bästa skönlitterära: Det blev tuff konkurrens, men jag tror nog att Björnstad får kamma hem titeln denna månad. En riktig känslomässig bergochdalbana med karaktärer som jag fortfarande tänker på.
Om månadens bästa ”sakprosa”: En riktigt stark och välskriven självbiografi, som jag verkligen rekommenderar er till att läsa.
Om månadens sämsta: Alltså, det här var inte bra någonstans… Har Emma Tennant ens läst Emma?
Om månadens besvikelse: Jag har läst annat av John Grisham som jag har tyckt varit bra, men det här var bara blah.
Om månadens otäckaste: 13 svarta sagor har en del noveller som är riktigt skrämmande.
Punkter jag har uppfyllt under Kaosutmaningen:
20. Läs en bok med mat i titeln. [Croissants till frukost av Annika Estassy]
25. Läs en bok som utspelar sig under vintern. [Björnstad av Fredrik Backman]
Punkter jag har uppfyllt under Läs en novell:
3. Läs en novell på ett annat språk än svenska. [Custom of the Army av Diana Gabaldon]
6. Läs en novell där ett smycke spelar en stor roll. [Gastkramad av Love Lovén]
9. Läs en novell som utspelar sig i historisk tid. [Djuptjärn av Elisabeth Östnäs]
25. Läs en kuslig novell. [Köttkvarnen av Mattias Lönnebo]
35. Läs en novell med en siffra i titeln. [Den sjunde av Love Kölle]
37. Läs en novell med en titel som består av ett enda ord. [Dödspatrullen av Katarina Emgård]
40. Läs en novell som är den första i en novellsamling. [A Leaf on the Wind of All Hallows av Diana Gabaldon]
Antal sedda filmer i september 2016: 1
Antal minuter: 91
Snittbetyg (5-gradig skala): 4
Fantasy: 1
Amerikansk film: 1
Kommentar: Det blev lite bättre med filmtittandet i september. Inte för att vi har lyckats skrämma igång DVD-spelaren, utan min syster hade slängt ut sin gamla och jag kopplade in den för att vi skulle kunna titta på film. Som vi sedan inte riktigt utnyttjade. Men även om vi bara såg en film i september så var det en riktig pärla. Insidan Ut är så fin!
Sexton böcker en höstmånad är ju riktigt bra 🙂
Och jag har verkligen ingen aning om hur det gick till – det bara blev så 🙂
Wow, vad du har hunnit med. September verkar ha varit en märklig månad för oss båda 🙂
Ja, jag kan inte riktigt fatta hur jag har hunnit med 🙂
Vilken härlig läsmånad! Tar till mig din sämsta också, ska inte läsa Lek och allvar trots att jag var så nöjd med Eligible.
Överlag tror jag att en ska hålla sig borta från Emma Tennant. Hon verkar ha gjort sig en karriär på att skriva uppföljare på klassiker och ingen av dem har bra recensioner…