Minirecensioner – Film 2018

Regissör: Ron Clements och John Musker
Manus: Ron Clements, John Musker, Don McEnery, Bob Shaw och Irene Mecchi
Skådespelare: Niclas Wahlgren, Myrra Malmberg, Peter Harryson, Dan Ekborg, Max von Sydow
Produktionsår: 1997
Längd: 92 minuter

Bondpojken Herkules växer upp med en ständig känsla av att vara annorlunda. Hans omänskliga styrka gör att han hamnar utanför. Trots att han bara vill väl, tycks allt bli så fel. När hans åldrande föräldrar ser hur han lider av sitt utanförskap, avslöjar de sin hemlighet: att de hittade honom som bebis, tillsammans med Zeus amulett. När Herkules ger sig av till templet får han veta att han egentligen inte är människa, utan en gud som gjorts dödlig. Enda sättet för honom att återvinna sin gudomlighet är att bli en sann hjälte. Samtidigt smider underjordens gud ondskefulla planer för att själv bli herre över Olympos…

Herkules är en av mina favoritfilmer när det kommer till Disney. Berättelsen, musiken, humorn – jag bara älskar det. Det spelar ingen roll att jag kan filmen utantill; den tål att ses många gånger. Och Hades? Han måste ju vara Disneys bästa skurkar. Helt fantastiska repliker. Skrik och Panik är ju dessutom helt fantastiska sidekickar.

Till och med animationen håller i Herkules. För att ha över tjugo år på nacken så är den riktigt snygg. Dock stör det mig fortfarande att hydran är animerad i en helt annan stil än resten av filmen…

Regissör: Greg Berlanti
Manus: Elizabeth Berger och Isaac Aptaker
Skådespelare: Nick Robinson, Jennifer Garner, Josh Duhamel
Produktionsår: 2018
Längd: 110 minuter

Alla förtjänar en vidunderlig kärlekshistoria. Men för sjuttonåriga Simon Spier är saken lite mer än komplicerad. Ännu har han inte kommit ut som gay till sin familj eller sina vänner. Dessutom vet han inte ens vem den anonyma Blue han har förälskat sig i online är. Saken kompliceras av att en annan klasskamrat får tag på brevväxlingen och hotar med att avslöja hela Simons hemlighet, men också Blues hemlighet.

Jag älskade ju boken som Love, Simon är baserad på, men blev inte särskilt upphetsad av filmen. Det blir en ganska typisk, men charmig, romantisk tonårskomedi. Skådespelarna levererar och det är sådär mysigt och roligt som en vill ha när en ser den här typen av filmer, men inget utöver det. Det är en formel som arbetas in för att vi ska köpa karaktärernas handlande och motivation. Snyggt är dock hur de växlar skådespelare på Blue utefter Simons funderingar kring vem han är. Överlag är det en mysig film, som jag nog blev besviken på mest för att jag hade väntat mig lite mer.

Skådespelare: Alicia Lundberg, Eva Widgren, Stefan Ekman, Per Sandberg, Lena-Pia Bernhardsson, Sara Lindh, Peter Harryson
Produktionsår: 1995
Antal avsnitt: 24
Längd: 270 minuter

Under staden Kapernaum har en stjärna slumrat i över tvåtusen år. Nu vaknar den till liv igen och hotar att förstöra hela staden. Den unga föräldralösa flickan Amanda måste stiga ned i labyrinten under staden för att befria stjärnan från den plats där den har hållits fången och på så vis rädda sin stad.

Jul i Kapernaum har gått två gånger under min uppväxt och det är förmodligen reprisen som jag kommer ihåg. Jag har nämligen haft scener från den här serien i huvudet sedan dess, även om jag inte riktigt kom ihåg vad den handlade om. Men denna gång charmas jag av de älskvärda karaktärer som befolkar Kapernaum – Klopstock, Krampus, Innocentia, Amanda – och förfasas av den vedervärdiga Assar Skoog. Jag skrattar mig igenom serien och sugs in i spänningen. Dessutom gråter jag en skvätt för stackars Innocentia, som blivit lämnad ensam kvar efter sin älskade make, denna hårda dam med hjärtat på rätta stället. En verkligt charmig julkalender.

Det här inlägget postades i film och tv och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på Minirecensioner – Film 2018

1. Jul i Kapernaum är en av mina favoriter! Men hittar sällan någon annan som gillar den 🙂