Veckans ämne för Top Ten Tuesday är Top Ten Best/Worst Movie Adaptions. Jag hade tänkt dela upp det i hälften/hälften, men det blev inte så. Istället fokuserade jag på de topp tio bästa.
Försoning är ett sådant fall där filmen faktiskt överglänser boken. Jag blev inte så vidare förtjust i boken av Ian McEwan, men filmen med James McAvoy och Keira Knightley som kärleksparet Cecilia och Robbie förtrollade mig.
The Talented Mr Ripley såg vi under en engelskakurs och jag föll fullständigt. Matt Damon är fullständigt lysande som Ripley och jag tycker faktiskt att filmen är bättre än boken.
War Horse är en väldigt maffig och mäktig film, med en hel del duktiga skådisar, som är baserad på en trevlig barnbok.
Never Let Me Go är inte riktigt lika bra som boken av Kazuo Ishiguro, men det är ändå en riktigt bra film.
Secret Window är baserad på en novell av Stephen King och Johnny Depp spelar huvudrollen som författaren Mort Rainey. Den är riktigt ruskig, även om jag tycker att de har gjort ett misstag när de ändrade slutet.
Tinker Tailor Soldier Spy är baserad på boken Mullvaden av John le Carré och var en av mina favoriter från förra året.
V for Vendetta är en av mina absoluta favoritfilmer någonsin. Den är baserad på seriealbumet med samma namn av Alan Moore. Väldigt spännande och tänkvärd.
Veronika bestämmer sig för att dö är baserad på en bok som jag inte har läst (ännu). Men filmen älskade jag.
Les Misérables är ju egentligen baserad på musikalen, även om den använder en blandning av bok och musikal för detaljer, men det är en alldeles för bra film för att inte nämna på denna lista.
Fingersmith är egentligen en tv-serie, men den platsar ändå här. Av Sarah Waters böcker, är denna den som jag tycker minst om, men filmatiseringen blev verkligen bra.
Den enda jag sett är Försoning och det var flera år efter jag läst boken
Jag såg Försoning före jag läste boken och blev därför något besviken på boken.
Försoning hamnar på min lista också. Les Mis får extraomnämnande då jag inta läst boken än, och musikalen hamnar emellan 🙂
Les Mis filmen är lite mer än blandning mellan musikal och bok, men det kändes ändå lite tveksamt om jag skulle ta med den…
Jag har sett de sex första som film och jag har inte läst en enda bok av dina tio 🙂
De är alla bra filmer 🙂 Och även om ett par av dem är bottennapp, så är det för det mesta bra böcker också.
Den enda jag har sett är War Horse, men den har jag å andra sidan inte läst..
Boken är riktigt bra, den också 🙂
Finns många bra filmatiseringar, V for Vendetta är en stark favorit och likaså Försoning, det är en helt underbar film 🙂
V for Vendetta är en av mina absoluta favoriter 🙂 Och Försoning tycker jag mycket om.
Jag skulle verkligen vilja läsa War Horse. Jag gillade filmen oerhört mycket ^^
De skiljer sig en del åt, men de är båda riktigt bra 🙂
Har sett sett de två översta och Tinker filmen, och så har jag läst Fingersmith, visste inte att den gått som tv-serie 🙂
Jag försöker komma på om DVD:n jag har med Fingersmith är en import eller om den är utgiven i Sverige. Jag tror inte den har gått på svensk tv, men den finns relativt billigt på DVD eller har funnits i alla fall.