Tisdag igen och jag är helt genomförkyld. Ändå har jag försökt mig på att knåpa ihop ett inlägg till Top Ten Tuesday, där veckans tema är Top Ten All Time Favorite Books in X Genre. Jag valde fantasy som genre.
Titlarna är i vanlig ordning utan inbördes ordning:
1. Harry Potter-böckerna av J. K. Rowling. Böckerna om en ung pojke som upptäcker att han är en trollkarl har varit en stor del av min barndom och kommer nog följa med in i vuxenlivet.
2. Berättelsen om Narnia av C. S. Lewis. Fyra syskon reser upprepade gånger till ett annat land där de möter många äventyr och fantastiska ting. Handen på hjärtat, vem har inte någon gång önskat att garderoben skulle leda till Narnia?
3. Sagan om landet Deverry av Katherine Kerr. En episk serie om magi och reinkarnation, inspirerad av keltisk mytologi. Jag blir alltmer sugen på att köpa/låna hem resten av böckerna i serien.
4. Sagan om klanen Otori av Lian Hearn. Miljöerna är inspirerade av det feodala Japan i denna berättelse där klanerna strider mot varandra. Jag vill läsa om de tre första böckerna så himla gärna.
5. Imperiets dotter av Raymond E. Feist och Janny Wurts. Ytterligare en Japaninspirerad fantasyserie om en kvinna som tar plats som sin klans överhuvud. Jag älskade serien när jag läste den och är väldigt sugen på att läsa om den.
6. Artemis Fowl av Eoin Colfer. Ett kriminellt underbarn får veta att vättar existerar och detta drar in honom i deras värld. Serien är skriven för lite yngre läsare, men jag tycker att jag även i vuxen ålder kan läsa dem med god behållning.
7. Parasollprotektoratet av Gail Carriger. Alexia är själlös, vilket innebär att hon har en särskild effekt på de övernaturliga elementen i det viktorianska Storbritannien. Väldigt underhållande böcker som är lätt beroendeframkallande.
8. Goda omen av Terry Pratchet och Neil Gaiman. Det är dags för Armageddon, men det visar sig att demonerna har slarvat bort Antikrist och nu måste både himlen och helvetet leta efter honom. Jag skrattade mig halvt fördärvad.
9. Changing Planes av Ursula K. Le Guin. En serie reseberättelser där personen skildrar olika plan i verkligheten. Jag vill resa till många av de platser som beskrivs.
10. Trilogin om Frihetskrigen av Niklas Krog. En serie böcker om de tre olika frihetskrigen i Unadan. Första boken är i mitt tycke bäst, men de andra två är riktigt bra, de också.
Jag valde också fantasy men blev så överväldigad av alla bra böcker så jag gränsade mig till high/epic fantasy men deverry hade vi gemensamt 🙂 roligt att se fler som gillar Goda omen 🙂
Det finns ju en hel del bra och jag hade svårt att komma på allt bra som jag hade läst xD
Av dessa har jag bara läst Harry P men Parasollprotektoratet har jag första delen av i bokhyllan så det bådar ju gott 🙂
Jag blev väldigt positivt överraskad av Gail Carriger 🙂 Om jag hade haft alla böckerna hemma skulle jag nog ha sträckläst dem.
Strålande! Jag letar böcker till makens födelsedag och nu vet jag vilka jag ska kolla upp 🙂 Nu är han inte så förtjust i HP och Narnia men ändå. Niklas Krog har jag ju faktiskt funderat på tidigare…
Niklas Krog är ett bra val 🙂
Några av dessa har jag faktiskt läst, inte bara Harry Potter 🙂 ARtemis Fowl är jag så vansinnigt nyfiken på att jag kanske puffar den uppåt i kön.
Hoppas du kommer att gilla dem 🙂 De är som sagt skrivna för en lite yngre publik och innehåller en del humor som det kanske är svårt för vuxna att ta till sig.
Flera bra böcker på din lista som jag faktiskt läst 🙂 Börjar bli sugen på att testa Artemis Fowl-serien.
Jag tycker väldigt mycket om Artemis Fowl, men den är märkbart skriven för yngre barn.
När jag tänker fantasy tänker jag att jag har läst mycket men här har jag ju bara läst nummer 1, 2 & 7. Mycket att lägga till på läslistan med andra ord! 🙂
Fantasy är ju så himla brett, så oavsett hur mycket en läser så finns det en massa kvar att upptäcka 🙂