I veckans Topp Tio Tisdag har vi inte ett givet ämne. Men jag väljer att göra en liknande uppradning som Bridget, som fyller år på torsdag, fast min är rörande julklappar. IRL-folk ska inte ta detta rent av som en önskelista – det finns vissa böcker jag förmodligen inte kommer kunna hålla mig ifrån att beställa i förtid.
1. Feber & För evigt (Wolves of Mercy Falls, #2-3) av Maggie Shiefvater är uppföljarna på Frost, som läste nu i oktober. Jag överraskades av hur mycket jag tyckte om den och vill hemskt gärna veta hur det ska gå för Grace och Same. Tillhör kategorin jag-kommer-nog-att-beställa-innan-jul.
2. Affinity (Livstråden på svenska) av Sarah Waters är den enda av hennes romaner som jag inte har läst. Jag har läst fyra av henne tidigare och gillat tre, vilket gör att det är ganska stor sannolikhet att jag kommer att gilla den här också.
3. Namnsdagsflickan av Kristoffer Leandoer har jag velat läsa sedan Boktjuven skrev om den. Jag har bara blivit alltmer sugen av att bläddra i den i bokhandeln.
4. The Meaning of Matthew: My Son’s Murder in Laramie, and a World Transformed av Judy Shepard är en sann historia. Matthew Shepard var en ung man som rånades och mördades i slutet av 90-talet på grund av att han var gay. Jag kommer att gråta floder.
5. The Price of Salt av Patricia Highsmith handlar om två kvinnor som blir förälskade och som ger sig av på en resa genom USA. De blir dock förföljda av en privatdeckare, som tvingar den ena att välja mellan älskarinnan och dottern. Jag har tyckt om författaren tidigare.
6. Bibliotekskatten Dewey av Vicki Myron var en bok jag ville läsa precis när den kom ut. Tyvärr glömde jag visst bort boken och det var inte förrän Annika råkade påminna mig, som jag kom på att jag kanske skulle läsa den till sist.
7. Cinder av Marissa Meyer är jag främst intresserad av på grund av a) fina recensioner av bokbloggare b) cyborg! c) den kom tydligen till under NaNoWriMo och jag vill ha bevis på att det jag just nu pressar ur mig faktiskt går att rädda.
8. Att skriva: En hantverkars memoarer av Stephen King torde var ganska självklar varför jag vill läsa den. Även om jag just nu befinner mig på ett break med Stephen King, så går det inte att förneka att jag har läst stora delar av hans produktion och tyckt om den.
9. Hon är inte jag av Golnaz Hashemzadeh har jag varit intresserad av sedan jag först hörde talas om den. Jag tror att den kan vara mycket bra.
10. Mitt positiva liv av Andreas Lundstedt var jag måttligt intresserad av tills jag läste intervjun i Books & Dreams. Nu vill jag verkligen läsa den!
Så flott ti på topp-liste! Mulig jeg stjeler ideen og bruker det som tema på torsdagens boktema hos meg :):)
Stjäl på du 🙂 Kul att kunna inspirera!
Roligt att läsa!
Feber har jag läst och den var en positiv överraskning.
Hon är inte jag ligger i läshögen…
Och Mitt positiva liv vill jag läsa sen jag läste recensionen hos Tidningsida.
Cinder stod dottern och bläddrade i, så kanske den kommer med tomten hit;-)
Jag beställde Feber och För evigt idag, tillsammans med ett drös julklappar. Jag kunde inte hålla mig 🙂
Hon är inte jag är jag väldigt sugen på och tror att den är bra, likaså Mitt positiva liv.
Jag hoppas på att Cinder kommer med tomten till mig också 🙂
PS. Har jag sagt att layouten är skitsnygg!?
Tack, tack! 😀
Har läst Livstråden. Tyckte den var mycket bra, men jag har gillat allt jag läst av Sarah Waters.
Jag hade lite svårt för Ficktjuven, men annars har jag gillat allt av Waters som jag har läst 🙂 Det verkar dock snudd på omöjligt att få tag på Livstråden.
Andreas Lundstedts bok har jag sneglat på lite, vi får se om jag köper/läser den någongång. Cinder blev jag nyfiken på för ett tag sedan, jag trodde den handlade om något helt annat, men när jag fick klart för mig att jag hade fel så blev jag sugen på den 🙂
Jag vill verkligen läsa hans bok 🙂 Cinder tror jag är väldigt bra och kommer nog att köpa den efter jul om jag inte får den i julklapp.
Pingback: Topp Tio Tisdag: Böcker jag inte har något emot om Tomten kommer med -