Läst
Antal lästa böcker i januari 2014: 9
1. Coraline av Neil Gaiman
2. Mörk jord av Belinda Bauer
3. Blodsväktaren av Tessa Gratton
4. A Mercy av Toni Morrison
5. Excluded: Making Feminist and Queer Movements More Inclusive av Julia Serano
6. Pandemonium av Lauren Oliver
7. Requiem av Lauren Oliver
8. Och du ska kalla dig man av Johnny Martinsson
9. Mr Golightlys semester av Salley Vickers
Antal lästa sidor: 2727 sidor
Snittbetyg (5-gradig skala): 3,55
Drama: 2 (Och du ska kalla dig man; Mr Golightlys semester)
Dystopi: 2 (Pandemonium; Requiem)
Fantasy: 1 (Blodsväktaren)
Historisk roman: 1 (A Mercy)
Kriminalroman: 1 (Mörk jord)
Non-fiction: 1 (Excluded)
Skräck: 1 (Coraline)
Boktolvan: 1 (Mörk jord)
Kaosutmaningen: 8 (Coraline; Mörk jord; A Mercy; Excluded; Pandemonium; Requiem; Och du ska kalla dig man; Mr Golightlys semester)
Klassiska kvinnor: 1 (A Mercy)
Bokcirkel: 1 (Excluded)
Hyllvärmare: 5 (Coraline; Mörk jord; A Mercy; Requiem; Mr Golightlys semester)
Böcker införskaffade samma månad: 4 (Blodsväktaren; Excluded; Pandemonium; Och du ska kalla dig man)
Omlästa böcker: 0
Kvinnor: 6
Män: 2
Duo: 0
Amerikansk författare: 4 (Tessa Gratton; Toni Morrison; Julia Serano; Lauren Oliver)
Brittisk författare: 3 (Neil Gaiman; Belinda Bauer; Salley Vickers)
Svensk författare: 1 (Johnny Martinsson)
Originalspråk (engelska): 4 (A Mercy; Excluded; Pandemonium; Requiem)
Originalspråk (svenska): 1 (Och du ska kalla dig man)
Författare jag inte läst tidigare: 5
Recensionsex: 2 (Blodsväktaren; Och du ska kalla dig man)
Kurslitteratur: 0
Lånade böcker: 0
E-böcker: 0
Månadens bästa: A Mercy av Toni Morrison; Mr Golightlys semester av Salley Vickers
Månadens sämsta: Och du ska kalla dig man av Johnny Martinsson
Månadens överraskning: Mörk jord av Belinda Bauer
Månadens besvikelse: Excluded av Julia Serano
Månadens otäckaste: Och du ska kalla dig man av Johnny Martinsson
Läser just nu: Bära leggings i januari av Sara Stille; Les Misérables av Victor Hugo
Tänker läsa: Ljus ljus ljus av Vilja-Tuulia Huotarinen; Valentina av Evie Blake; Soulless av Gail Carriger
Kommentar: Ah, januari, den där märkliga perioden när böcker du skaffade för mindre än en månad sedan omvandlas till hyllvärmare. Eller så kanske det bara är så hos mig, eftersom jag är lite bekväm av mig. Allt som kom in under förra året räknar jag numera som hyllvärmare för att göra det lätt för mig.
Om månadens bästa: Jag gav upp mitt försök att välja mellan dem. Objektivt sätt går det nog inte att jämföra dem, men det var två upplevelser som gjorde intryck på mig. A Mercy var fantastiskt uppbyggd och jag bara måste läsa mer av Toni Morrison. Mr Golightlys semester var en bok som fick mig att skratta och jag kunde inte låta bli att fortsätta läsa, eftersom jag ville veta vad som skulle hända härnäst.
Om månadens sämsta och otäckaste: Jag hatar att placera den här, därför att det fanns stunder då jag blev väldigt berörd av boken och det är ett så pass viktigt ämne. Men det negerar inte att jag under större delen av läsningen kände att jag hade en halvfärdig produkt i mina händer.
Om månadens överraskning: Mörk jord
Om månadens besvikelse: Jag ville att Excluded skulle vara bättre än den var, därför att det är en bok som behövs.
Januari är en helt klart godkänd läsmånad. Jag är lite besviken över att jag inte klickade med Canada av Richard Ford, men efter 70 sidor hade jag ännu inte kommit in i den och fick känslan av att det var fel tidpunkt för mig att läsa den. Får göra ett annat försök vid ett senare tillfälle.
De punkter jag har uppfyllt under Kaosutmaningen har varit:
18. Läs en bok skriven av en Nobelpristagare. (A Mercy)
19. Läs en bok vars originaltitel är på svenska. (Och du ska kalla dig man)
21. Läs sista boken i en trilogi/serie. (Requiem)
22. Läs en bok med ett eller flera personnamn i titeln. (Coraline)
25. Läs en bok från ett, för dig, nytt förlag. (Excluded)
29. Läs en bok du blivit tipsad om på en bokblogg. (Mörk jord)
32. Läs en bok vars författare har bokstaven S i både för- och efternamn. (Mr Golightlys semester)
38. Läs en bok på annat språk än svenska. (Pandemonium)
Sett
Antal sedda filmer januari 2014: 0
Kommentar: Innan jag visste ordet av hade hela januari gått och jag inte hade sett någon film. Det kan bero på att hela familjen har fastnat i Supernatural-träsket och är beroende. Vi är nästan klara med säsong 3, och lyckligtvis har min syster köpt en box med säsong 1-7 så det lär ju inte ta slut i första taget.
Du ser också ut att ha haft en bra läsmånad! Ska bli intressant att läsa din recension av den där sista boken, när du tyckte den var bra.
Jo, det går knappast att klaga på den 🙂 Nästan bara böcker som jag har tyckt bra om.
Du har startat året i god fart. Själv är jag nöjd med de tre böcker som jag hunnit med. Betydligt bättre än föregående år i alla fall.
Mitt år började också bättre än förra 🙂
Jag har också börjat tänka så när det kommer till hyllvärmare, blev helt enkelt lättast så 🙂
Det blir ju det 🙂
Jag är lite ”snällare” med mina hyllvärmare, böckerna får allt vara minst ett år innan de räknas dit 🙂
Jag hade så först, men gjorde det lättare för mig, hur fel det än känns 😉
Vilken bra läsmånad 🙂
Det var den allt 🙂