Antal lästa böcker i juli 2016: 18
- Tisdagsklubben av Anna Fredriksson
- Dränkt av Frida Andersson Johansson
- En sommar på luffen av Eli Åhman Owetz
- Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty
- Det är inte jag, det är du av Mhairi McFarlane
- Väckelse av Stephen King
- Bad Feminist av Roxane Gay
- Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan
- Morris Lessmore och de fantastiska flygande böckerna av William Joyce
- The Raven King av Maggie Stiefvater
- The Coldest Girl in Coldtown av Holly Black
- William Morris bok av Benjamin Lacombe
- Fråga Mrs Walsh och andra berättelser av Marian Keyes
- Den sista striden av C. S. Lewis
- Bröderna Karamazov av Fjodor Dostojevskij
- Kings Rising av C. S. Pacat
- Death of a Salesman av Arthur Miller
- Gånglåt av Elin Olofsson
Antal lästa sidor: 5912 sidor
Snittbetyg (5-gradig skala): 3,78
Chiclit: 1
Drama: 4
Fantasy: 5
Feelgood: 4
Nonfiction: 1
Skräck: 2
Tragedi: 1
Boktolva: 1
Kaosutmaningen: 0
Bokcirkel: 0
Hyllvärmare: 3
Böcker införskaffade samma månad: 5
Böcker införskaffade samma år: 9
Omlästa böcker: 1
Lånade böcker: 0
Kvinnor: 12
Män: 6
Duo: 0
Amerikansk författare: 6
Australiensk författare: 2
Brittisk författare: 3
Fransk författare: 1
Irländsk författare: 1
Rysk författare: 1
Svensk författare: 4
På originalspråk (engelska): 4
På originalspråk (svenska): 4
Författare jag inte har läst tidigare: 11
Recensionsex: 0
E-böcker: 0
Ljudböcker: 1
Månadens bästa skönlitterära: Morris Lessmore och de fantastiska flygande böckerna av William Joyce / Gånglåt av Elin Olofsson
Månadens bästa sakprosa: Bad Feminist av Roxane Gay
Månadens sämsta: Fråga Mrs Walsh och andra berättelser av Marian Keyes
Månadens överraskning: The Coldest Girl in Coldtown av Holly Black
Månadens besvikelse: Bröderna Karamazov av Fjodor Dostojevskij
Månadens otäckaste: –
Kommentar: Bortsett från de där veckorna när jag fick för mig att läsa Bröderna Karamazov så har jag haft en sådan underbar läsmånad. Jag har valt att fokusera på mestadels nyheter i min hylla och kanske lite mer lättläst, lättengagerande litteratur. Att jag dessutom tillbringade en vecka i en stuga ute på skånska landsbygden utan Internet gjorde att jag verkligen kunde frossa i läsandet. En semester helt i min smak.
Om månadens bästa skönlitterära: Två väldigt olika titlar får dela på titel. Det ena är en bilderbok som är en kärlekshymn till böcker. Det andra är ett familjedrama med hemligheter och konflikter som sjuder under ytan och som måste få sitt.
Om månadens bästa sakprosa: Roxane Gay är min nya idol. Hon är knivskarp och skriver på ett engagerande vis.
Om månadens sämsta: Jag har läst Marian Keyes tidigare och tyckt om, men det här var mest utomordentligt fånigt.
Om månadens överraskning: Jag blev våldsamt sugen på att läsa The Coldest Girl in Coldtown efter att Bokhuset hade skrivit om den, men hade nog inte riktigt väntat mig att jag skulle gilla den fullt så mycket som jag gjorde.
Om månadens besvikelse: Här hade jag väldigt höga förväntningar och hade räknat med att jag skulle gilla Dostojevskij, men tyvärr. Inte särskilt mycket.
Vad kul att du gillade Coldest girl. Jag blev minst lika överraskad som du, alltid trevligt när man blir överraskad på rätt sätt. 🙂
Den lyckades trycka på alla mina rätta knappar 🙂
Vilken strålande läsmånad 🙂 Har skickat efter The Coldest Girl… på biblioteket nu, låter som min typ av bok. Dostojevskij är mer som ett dåligt samvete – någon som jag tänker att jag borde läsa, men suget är långt borta.
Jag tyckte att The Coldest Girl in Coldtown var riktigt bra 🙂 Dostojevskij var jag så himla sugen på, men det blev platt fall. Nu drar jag mig för att läsa Idioten, som jag också har i hyllan…
Wow, vilken läsmånad! Så där mycket skulle man ju läsa varje månad, då hade man kanske kommit ikapp 🙂
Om jag läste 25 böcker i månaden, utan att köpa några nya böcker, skulle jag komma ikapp. Men det lär ju aldrig hända 😉
Imponerande! Det lilla bageriet hittade jag nyligen och tyckte den lät så söt 🙂
Den är väldigt charmig 🙂
Wow, imponerande mängd du läst.
Jag är väldigt nöjd 🙂
Jösses vad många du hunnit med. Där finns några jag vill läsa med.
En kall och regnig semester gjorde susen 😉