Sommaren är inte över ännu. (Åtminstone vägrar jag erkänna det som så.) Men vardagen börjar göra sitt inträde och då kan det ändå vara intressant att ta sig en titt på sommarens gångna läsning. Den här sommaren har jag läst så mycket bra att jag känner att det kommer att bli svårt att summera årsbästa vid årsskiftet. Jag får nog dela upp topplistorna lite…
Listan är i kronologisk ordning:
Världskrig Z av Max Brooks är en ovanligt realistisk skildring av vad som skulle hända om en zombieepidemi bröt ut. En namnlös berättare samlar in de överlevandes berättelser.
Irakisk Kristus av Hassan Blasim är en stark och brutal skildring av det moderna Irak i form av noveller med inblandning av magisk realism.
Bad Feminist av Roxane Gay är en skarpsinnig och vass samling essäer som rör sig inom breda ämnen, men som alltid visar på hur feminism och antirasism fortfarande behövs.
Morris Lessmore och de fantastiska flygande böckerna av William Joyce är en hyllning till böcker och läsande. Sedan är den så sanslöst fint illustrerad också.
The Coldest Girl in Coldtown av Holly Black är både en hyllning till klassiker inom vampyrgenren och en välbehövlig dos nytt blod till genren.
Gånglåt av Elin Olofsson är ett på ytan stillsamt familjedrama, men under ytan sjuder det av känslor och allt hotar med att explodera. Mycket fint språkmåleri.
Harry Potter and the Cursed Child av J. K. Rowling, John Tiffany och Jack Thorne är inte riktigt samma sak som böckerna, men det gav samma känsla. Ett medryckande drama om fäder och söner och en vilja att förändra världen, som går en aning snett.
Utvandrarna av Vilhelm Moberg är en klassiker jag velat läsa länge och nu har jag överväldigad gjort det. Jag har suttit som klistrad medan jag läste om Karl-Oskar och Kristina, och enda anledningen till att jag inte har slängt mig över nästa del i serien är att jag vill dra ut på njutningen.
Flickan med gåvorna av M. R. Carey tänker jag inte skriva så mycket om eftersom den har recensionsdatum den 8/9, men jag kan ge er två nyckelord: nyskapande och bladvändare.
Och jag har ännu inte läst Hassan Blasim. Fast jag tänkt att jag ska.
Den är väldigt bra, så ge den en chans 🙂 Men det är en bok att läsa i korta stunder åt gången.
Håller med om Världskrig Z och Flckan med gåvorna, men blev märkligt underväldigad av både The Coldest Girl… och Harry Potter and the Cursed Child – trodde jag skulle älska dem…
Jag hade kanske låga förväntningar på just de två, som gjorde att jag tyckte mer om dem? Båda två förtrollade mig. Harry Potter and the Cursed Child var en stark läsupplevelse för min del.
Vad härligt att du haft en bra lässommar. Är nyfiken på vad du mer i detalj tyckte om Gånglåt. Den ligger väldigt högt på min årslista!
Gånglåt kommer jag recensera i nästa vecka, är tanken 🙂 Jag läste så mycket i juli att jag ligger lite efter…
Jag har bara läst Utvandrarna av dessa och den är verkligen fantastisk. Känner mig väldigt nyfiken på Flickan med gåvorna.
Jag tror att du kanske skulle gilla Flickan med gåvorna 🙂