Lästa böcker
Antal lästa böcker i februari 2014: 8
1. Bära leggings i januari av Sara Stille
2. Valentina av Evie Blake
3. Ljus ljus ljus av Vilja-Tuulia Huotarinen
4. Soulless av Gail Carriger
5. Att skriva av Stephen King
6. Chanslös av Gail Carriger
7. Häxorna av Roald Dahl
8. Female Erotic Photography av Reka Nyari
Antal lästa sidor: 2247 sidor
Snittbetyg (5-gradig skala): 3,75
Drama: 1 (Ljus ljus ljus)
Erotik: 1 (Valentina)
Fantasy: 3 (Soulless; Chanslös; Häxorna)
Fotobok: 1 (Female Erotic Photography)
Non-fiction: 1 (Bära leggings i januari; Att skriva)
Boktolvan: 1 (Soulless)
Kaosutmaningen: 6 (Bära leggings i januari; Valentina; Ljus ljus ljus; Soulless; Att skriva; Häxorna)
Klassiska kvinnor: 0
Bokcirkel: 0
Hyllvärmare: 2 (Soulless; Häxorna)
Böcker införskaffade samma månad: 4 (Ljus ljus ljus; Att skriva; Chanslös; Female Erotic Photography)
Omlästa böcker: 0
Kvinnor: 5
Män: 2
Duo: 0
Amerikansk författare: 3 (Gail Carriger; Stephen King; Reka Nyari)
Brittisk författare: 2 (Evie Blake; Roald Dahl)
Finsk författare: 1 (Vilja-Tuulia Huotarinen)
Svensk författare: 1 (Sara Stille)
Originalspråk (engelska): 2 (Soulless; Female Erotic Photography)
Originalspråk (svenska): 1 (Bära leggings i januari)
Författare jag inte läst tidigare: 5
Recensionsex: 3 (Bära leggings i januari; Valentina; Ljus ljus ljus)
Lånade böcker: 0
E-böcker: 0
Månadens bästa: Ljus ljus ljus av Vilja-Tuulia Huotarinen
Månadens sämsta: Valentina av Evie Blake
Månadens överraskning: Soulless av Gail Carriger
Månadens besvikelse: Valentina av Evie Blake
Månadens otäckaste: Bära leggings i januari av Sara Stille
Läser just nu: Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl; Les Misérables av Victor Hugo
Tänker läsa: Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda; Lavinia av Ursula Le Guin
Kommentar: Det blev en hel del lästa böcker i februari och väldigt mycket bra. 2 femmor och 4 fyror känns som om det innebär en bra läsmånad.
Om månadens bästa: Ljus ljus ljus var så vacker och sorglig. Jag vill läsa om den igen.
Om månadens sämsta och besvikelse: Jag tyckte om Valentina inledningsvis, men den blev alldeles för utdragen för mig och mot slutet ville jag bara att den skulle ta slut.
Om månadens överraskning: Det är klart att jag trodde att jag skulle gilla Soulless, annars hade jag inte köpt den, men att jag skulle bli så här charmad hade jag nog inte anat.
Om månadens otäckaste: Verkligheten är oftast läskigare än fiktionen.
De punkter jag har uppfyllt under Kaosutmaningen har varit:
1. Läs en bok som har en HBTQ-huvudperson. (Ljus ljus ljus)
2. Läs en bok med en månad i titeln. (Bära leggings i januari)
3. Läs en bok av en nu avliden författare. (Häxorna)
7. Läs en fristående bok. (Att skriva)
14. Läs en bok skriven/publicerad under pseudonym. (Valentina)
36. Läs första boken i en trilogi/serie. (Soulless)
Sedda filmer
Antal sedda filmer februari 2014: 0
Kommentar: Jag sitter fortfarande fast i Supernatural och vi har nu påbörjat säsong 6. Det märks att säsong 5 var tänkt att det skulle avsluta det hela. Det känns som om de famlar i den här säsongen och inte riktigt hittar tonen. Vi får se vart det lider.
Det bröts av med lite Sherlock, säsong 3, och det kändes rätt skönt att få sin dos. Surt att behöva vänta på nästa i två år. Får de verkligen avsluta en säsong på det viset?!
Du verkar ha haft en riktigt bra läsmånad! Supernatural började jag se för länge sedan men såg nog bara första säsongen. Kanske dags att börja om med den! =)
Supernatural har snabbt blivit en favorit 🙂 Det värsta är att vi snabbt närmar oss den punkt där det inte finns fler säsonger att tillgå och att det blir till att vänta. Suck.
viss genre verkar tilltala, fast bra varierande ändå, Gail Carriger skriver trevligt.
Spekulativ fiktion är min favoritgenre, men den är oftast så bred att det blir skaplig variation ändå. Gail Carriger och Roald Dahl är inte särskilt lika, till exempel 🙂 Men Carriger är verkligen bra.
Fantastisk läsmånad ju 🙂 Fullpoängare lyckas jag nästan aldrig hitta.
Jag brukar hitta fullpoängare för egen del rätt ofta. Men jag försöker vara lite mer restriktiv, eftersom jag ibland kan ge det till böcker som jag ändå har en del problem med.
Du har ju hunnit med riktigt många böcker denna månad!
Jag är faktiskt lite överraskad. Jag upplevde det som en ”trög” läsmånad.
Väldigt bra läsmånad! Jag är rätt nyfiken på den där Ljus, ljus, ljus måste jag erkänna:-)
Ljus, ljus, ljus rekommenderar jag varmt 🙂