Antal lästa böcker i juni 2016: 15
- Hej hej vardag av Louise Winblad
- Collected Poems 1909-1962 av T. S. Eliot
- Kroppspanik av Julia Skott
- The Stranger’s Child av Alan Hollinghurst
- The Good Earth av Pearl S. Buck
- Drunkna inte i dina känslor av Doris Dahlin och Maggan Hägglund
- Drömmen om Everest av Jeffrey Archer
- Mambo i Chinatown av Jean Kwok
- Pestens tid av Stephen King
- Flisans osynliga häst av Pia Hagmar
- Världskrig Z av Max Brooks
- Irakisk Kristus av Hassan Blasim
- Silvertronen av C. S. Lewis
- Chez Max av Jakob Arjouni
- Canada av Richard Ford
Antal lästa sidor: 4820 sidor
Snittbetyg (5-gradig skala): 3,6
Dystopi: 2
Fantasy: 2
Historisk fiktion: 4
Humor: 1
Hästbok: 1
Lyrik: 1
Magisk realism: 1
Nonfiction: 2
Romance: 1
Boktolva: 2
Kaosutmaningen: 4
Bokcirkel: 0
Hyllvärmare: 6
Böcker införskaffade samma månad: 2
Böcker införskaffade samma år: 3
Omlästa böcker: 2
Lånade böcker: 2
Kvinnor: 7
Män: 9
Duo: 0
Amerikansk författare: 5
Brittisk författare: 4
Irakisk författare: 1
Svensk författare: 5
Tysk författare: 1
På originalspråk (engelska): 4
På originalspråk (svenska): 4
Författare jag inte har läst tidigare: 10
Recensionsex: 1
E-böcker: 1
Ljudböcker: 2
Månadens bästa skönlitterära: Irakisk Kristus av Hassan Blasim
Månadens bästa sakprosa: Kroppspanik av Julia Skott
Månadens sämsta: Chez Max av Jakob Arjouni
Månadens överraskning: Världskrig Z av Max Brooks
Månadens besvikelse: Drunkna inte i dina känslor av Maggan Hägglund och Doris Dahlin
Månadens otäckaste: Irakisk Kristus av Hassan Blasim
Kommentar: Juni bara svischade förbi, men nog har det varit en riktigt bra läsmånad. Det har varit en hel del fina läsupplevelser, en hel del otäcka och mycket bra spännvidd på innehållet. Kort sagt så är jag väldigt nöjd.
Om månadens bästa skönlitterära och otäckaste: Irakisk Kristus är en mycket brutal, men välskriven novellsamling som verkligen ger en inblick i det moderna Irak. Den kommer bli svår att glömma.
Om månadens bästa sakprosa: Kroppspanik är en intressant och viktig bok. Välbehövlig i dagens samhälle.
Om månadens sämsta: Det känns som om Chez Max var för kort för det den ville förmedla.
Om månadens överraskning: Jag älskade faktiskt Världskrig Z. Trodde aldrig att det skulle hända med en zombiebok.
Om månadens besvikelse: Jag hade väntat mig så mycket mer av Drunkna inte i dina känslor.
Punkter jag har uppfyllt under Kaosutmaningen:
9. Läs en bok som utspelar sig i en annan värld. (Pestens tid av Stephen King)
11. Läs en bok med ett träd på omslaget. (Flisans osynliga häst av Pia Hagmar)
12. Läs en bok med originalspråk på svenska. (Kroppspanik av Julia Skott)
33. Läs en lyriksamling. (Collected Poems 1909-1962 av T. S. Eliot)
Antal sedda filmer i juni 2016: 3
Antal minuter: 1152 minuter
Snittbetyg (5-gradig skala): 3,33
Komedi: 2
Science fiction: 1
Amerikansk film: 2
Svensk film: 1
Månadens bästa: En man som heter Ove
Månadens sämsta: Arkiv X, säsong 8
Månadens överraskning: Lovligt byte
Månadens besvikelse: Arkiv X, säsong 8
Månadens otäckaste: –
Kommentar: Vår DVD-spelare har bestämt sig för att vara en uppkäftig snorunge. Av någon anledning har den låst sig så att det inte går att öppna luckan. Först trodde vi att någon hade kommit åt barnlåset, men icke sa Nicke. Så om jag inte får bukt med problemet så kommer jag se betydligt mindre film framöver.
Om månadens bästa: En man som heter Ove är en riktigt lyckad filmatisering som har lyckats fånga mycket av bokens stämning.
Om månadens sämsta och besvikelse: Sjunde säsongen av Arkiv X var så himla bra, men den åttonde säsongen var bara medioker. Jag drar mig nästan för att se säsong 9…
Om månadens överraskning: En lite förutsägbar film, men Lovligt byte var fortfarande riktigt underhållande.
Lovligt byte… är det filmen som bygger på serien som Evanovich har skrivit?
Jepp, det är det 🙂
Har fortfarande inte sett En man som heter Ove. Är så rädd att bli besviken på den.
Jag var också rädd, men den är riktigt bra 🙂