Recension: The Art of Kamasutra

The Art of the Kamasutra

Betyg: ☆☆
Författare: Douglas Mannering
Förlag: Parragon (1994)
Antal sidor: 79 sidor

Kama Sutra (aforismer om kärlek) skrevs någon gång mellan andra och sjätte århundradet. Enligt hinduismen riktas mänsklig aktivitet mot tre mål: Dharma (att nå religiös merit), Artha (förverkligandet av sociala och politiska mål) och Kama (som omfattar kärlek och andra sinnesnjutningar). I denna bok presenteras 50 illustrationer och en nedkortad, förenklad version av motsvarande delar av Kama Sutra med den moderne läsaren i åtanke.

När du hör Kama Sutra tänker du förmodligen direkt på underliga sexställningar. Och det är ju en stor del av bokens skop, men Kama Sutra behandlar även uppvaktning och utbildning. Jag tycker det var synnerligen intressant att läsa att bland de 64 konster en kvinna förväntas lära sig förutom kama sutra, inbegriper ”kunskap om […] förklädnader, dobbel, gymnastik och krigskonst”. Det överraskade mig. Dock blev jag väldigt ställd och illamående av tanken på att en kvinna skulle visa sitt samtycke genom att sparka och slå, vilket för mig låter som allt annat än samtycke. Även om det är en produkt av sin tid, så är det fortfarande idag en del män som inte fattar att ”nej” betyder ”nej” och inte ”ja”.

Av titeln att döma låter det som om boken skulle handla om konsten i Kama Sutra, men den missar i så fall sitt syfte. Illustrationer och text hör inte samman med varandra på ett tydligt sätt och istället för att handla om konsten är det ju en nedkortad version av Kama Sutra som presenteras.

Det är en intressant inblick i den tiden, men mer än så är det nog inte.

Det här inlägget postades i läsning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.