Imorse öppnade jag dörren till sovrummet och råkade titta ut genom fönstret i rummet mittemot. Ett häpet, ”oj!”, for ur mig. Snö täcker backen och det snöar för fullt. Jag som trodde det hade blivit vår och började få riktiga vårkänslor. Bara att sadla om och tänka ”vinter” på nytt.
Idag bjuder Top Ten Tuesday på idel utmaningar. Temat är nämligen Top Ten Books You Would Classify As ALL TIME FAVORITE BOOKS from the past 3 years (you can extend it to 5 if you need to). Bara 10 stycken?! Okej, okej… Så jag har filat och strukit och plågats av att behöva välja bort en del riktigt bra böcker, innan jag kom fram till dessa tio:
Dödsritten av Maggie Stiefvater. 2013.
Fangirl av Rainbow Rowell. 2014.
Främlingen av Diana Gabaldon. 2014.
Jellicoe Road av Melina Marchetta. 2013.
Liten parlör för älskande av David Levithan. 2013.
Jag ger dig solen av Jandy Nelson. 2014.
Hungerspelstrilogin av Suzanne Collins. 2013.
Kodnamn Verity av Elizabeth Wein. 2013.
Kärleken av Jonas Gardell. 2012.
Hon är inte jag av Golnaz Hashemzadeh. 2013.
Jellicoe road, Kodnamn Verity och Kärleken har jag allihop redan här, men olästa. Det lovar gott 🙂
De är varmt rekommenderade 🙂
Jellicoe Road och Hungerspelstrilogin är de enda jag läst här, men de är absolut toppenböcker.
Det är de allt 🙂
Hungerspelen, Främlingen och Kärleken har jag läst. Av de vriga finns flera stycken som jag blir nyfiken på.
Alla på denna lista är rekommenderade 🙂
Jag är nyfiken av flera böckerna på din lista, bland annat Jellioce Road, Rainbow Rowell och såklart Hungerspelen. Kodnamn Verity hade jag också med på min lista.
De är alla varmt rekommenderade 🙂
Många fina böcker här. Fangirl måste jag verkligen ta och läsa snart. Jag gjorde om min lista men fick ändå inte med alla favoriter, Kodnamn Verity och Jellioce Road hade jag kunnat skriva ned med.
Fangirl är en fantastisk bok 🙂
Även jag häpnade över snön. För att inte tala om kattens reaktion… 😉
Hunden blev skvatt tokig. Snön måste röra upp nya dofter på något vis, för hon blir alltid halvt hysterisk när det kommit nysnö.
Gabaldon och Marchetta hamnade på min lista också. Inte det lättaste att bara begränsa sig till tio 🙂
Topp tjugo kändes som mer lämplig 😉
Intressant lista! Och som sagt var Hon är inte jag är en liten pärla som tog mig med storm
Jag är lite sugen på att läsa om Hon är inte jag 🙂 Den var så himla bra.
är spännande med såna här listor=) Man får många tips och inser hur olika men ändå lika man kan tycka! Gillade tyvärr inte Jellicoe road, hade hoppats på det! Började läsa Främlingen förra helgen och nu är jag heeelt hooked på den serien. Kan inte sluta tänka på den!
Outlander är så himla beroendeframkallande! Jag drog ju igenom de första fem böckerna under hösten förra året. Nu har jag bara tre kvar och kommer att bli tvungen att vänta på bok nummer 9. Morr.
Har läst och älskat fem på listan, de andra fem är jag nyfiken på 🙂
Alla är varmt rekommenderade 🙂