Författare: Kirstin Cronn-Mills
Förlag: Flux (2012)
Antal sidor: 288 sidor
Recensionsexemplar: Nej.

Exempel på var den kan köpas i olika format
Pocket | Adlibris, Bokus, CDON

Gabe föddes som Elizabeth. Hans föräldrar tror att han har gått och blivit galen. Omvärlden är alltför böjd att hålla med dem. Men han vet att han har rätt. Att han har varit pojke i hela sitt liv. Nu när high school nästan är över och han har ett gig som radiodj på en lokalstation är han redo att låta världen se denna sida av honom. För om du tänker efter så är det lite som en vinylplatta. Elizabeth är hans A-sida, den sång som alla känner till, och Gabe är hans B-sida, som inte spelas lika ofta men som är minst lika bra. Det är dags att låta hans B-sida spela.

Mitt första intryck av Beautiful Music for Ugly Children är att det är en ganska typisk HBT-bok. Vi har det här med att komma ut och omvärldens reaktion på det hela. Den långa processen av att ”transition.” Hat och våld utifrån transfobi förekommer också på ett sätt som gör att jag undrar om jag vill fortsätta läsa.

Men efter en liten stund inser jag att Beautiful Music for Ugly Children egentligen är så mycket mer än det. I berättelser om transpersoner brukar fokus läggas på den fysiska förändringen, men här är den i närmast borta. Gabe planerar för hur han ska ha råd att fullgöra sin ”transition”, men på det stora hela handlar det om att hitta hem. Att landa i sig själv. Att kunna få vara den som en känner att en innerst inne är.

Mångt och mycket att jag tycker så mycket om Beautiful Music for Ugly Children är tack vare Gabe själv. Jag är så svag för nördkaraktärer och Gabe är verkligen den ultimata musiknörden. En hel del musikreferenser går mig över huvudet, men jag älskar engagemanget och hur han brinner för det han gör. Efter ett tag vill jag inget hellre än att återvända till Gabe och få veta hur det ska gå för honom.

En annan del av tjusningen med Beautiful Music for Ugly Children är de fint tecknade relationerna. Den snåriga kärleksvänskapen med en bästa vän som Gabe samtidigt är förälskad i. Föräldrarna som inte förstår och som gör Gabe osynlig. Men kanske mest av allt vänskapen mellan Gabe och John som lyser upp. Det är en av de finaste generationsöverskridande vänskaper jag har läst om där de förenas av sin djupa kärlek till musiken och som präglas av ovillkorlig acceptans.

Beautiful Music for Ugly Children är en fin skildring om att ta språnget och våga leva som den person du innerst inne i hjärtat känner att du är. Oavsett vad omvärlden säger.

betyg4

Det här inlägget postades i läsning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.