Varför vara lycklig när du kan vara normal? (Recension)

Betyg: ☆☆☆☆☆ REKOMMENDERAD
Författare: Jeanette Winterson
Originaltitel: Why Be Happy When You Could Be Normal?
Förlag: Wahlström & Widstrand (2012)
Antal sidor: 223sidor

Finns till exempel hos Adlibris eller Bokus.

Jeanette Winterson uppfostrades av ett strängt religiöst par och av en mor som var mer av en tyrann än en mor. I ett hem där de ständigt väntar på undergången, blir Jeanette ofta utelåst och får sitta på trappan hela natten. Genom böcker och poesi flyr Jeanette från sin vardag i den engelska industristaden. Andra människors verk kan fungera som ledstjärnor när man själv har tappat både riktning och fotfästet.

Med raderna, ”Min mors ögon var som kalla stjärnor. Hon tillhörde en annan himmel”, beskriver Jeanette Winterson sin adoptivmor Mrs Winterson. De är två fundamentalt olika människor, som ändå förstår varandra på en instinktiv nivå. Mrs Winterson är en monstruös kvinna som inte hatar Jeanette lika mycket som hon hatar sig själv och hon är fruktansvärt olycklig. Hon är ett monster, men hon är Jeanettes monster, och Jeanette vill inte höra någon annan säga ett ont ord om henne, såsom hennes biologiska mamma får erfara på slutet. Mrs Winterson är en kvinna som hellre ser att hennes dotter är normal än att hon är lycklig.

Det är en bok i lika delar grymheter och lika delar hopp. När Mrs Winterson upptäcker Jeanettes hemliga bokgömma, eldar hon upp den. Bara på förhand godkända böcker får läsas i hemmet. När hon kommer på Jeanette tillsammans med en annan flicka, anordnar deras stränga kyrka en exorcism. Men kanske den största grymheten är att Jeanette måste lära sig älska. Att detta inte faller sig naturligt för henne.

Men det finns hopp. När böckerna eldas upp, kommer Jeanette på att de ändå finns inom henne och att hon kan ju skriva sina egna. Det sista är jag, som inbitet Jeanette Winterson fan, väldigt tacksam över. Trots den utförda exorcismen låter Jeanette sig inte kuvas, utan hon inser att hon och flickvännen inte är älskande utan att de är kärlek. I slutet av boken har hon börjat lära sig älska, vilket ger mig som läsare hopp.

Till stor del handlar Jeanettes berättelse om att hitta sig själv. Hon letar efter sig själv i böcker. Hon skriver om sig själv och sitt sökande om och om igen i sina egna romaner. Hela hennes liv kulminerar i att hitta sig själv. Hitta den mamma som Mrs Winterson har beskrivit som en sådan hemsk mor. När hon väl hittar det, vet hon inte om det gör henne mer hel eller inte. Det finns inga svar. Hon vet inte vad som ska hända härnäst och det är så livet är.

Jag var inledningsvis rädd för att Jeanette skulle känna sig tvungen att anta en mer konventionell stil för att skriva sin självbiografi. Lättnaden var stor när jag upptäckte att så var inte fallet. Hennes stil är så underbar, snudd på fragmentarisk, och lite surrealistiskt.

Hon bygger mycket på litterära och historiska referenser som målar upp tydliga porträtt av de platser hon beskriver. Genom att beskriva Manchesters historia, får jag en känsla av denna stad som jag aldrig har besökt. Det känns som om jag har varit där, som om det är en för mig välbekant plats.

Vid ett tillfälle börjar jag nästan gråta därför att jag älskar denna författare så mycket. Det den här boken har gett mig är en djupare förståelse för henne som författare. Nästa gång jag läser Fyrväktaren eller Powerbook kommer jag se dem med helt andra ögon. Med en djupare förståelse. Då tycker jag att du har lyckats med din självbiografi – om det ger ökad förståelse för din konst. Varmt rekommenderad.

Det här inlägget postades i läsning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 svar på Varför vara lycklig när du kan vara normal? (Recension)

1. Pingback: Lästa i oktober 2012 -

2. Pingback: Bokbloggsjerka: Titlar att gå igång på -

3. Pingback: Mina nomineringar till Bokbloggarnas litteraturpris 2012 | C.R.M. Nilsson

4. Pingback: Pride 6x: Jeanette Winterson » C.R.M. Nilsson

5. jennifer skriver:

Jeanette Winterson är en av mina favoritförfattare. Jag tycker mycket om den här men kanske ännu mer om den första självbiografiska ’Apelsiner är inte den enda frukten’. Jag var inte helt övertygad när jag läste fyrväktaren, funderar också på om jag kommer läsa den med andra ögon efter hennes självbiografiska verk.

• C.R.M. Nilsson skriver:

Jag har fortfarande inte läst Det finns annan frukt än apelsiner, vilket är lite märkligt eftersom hon är en av mina favoritförfattare. Men någon gång kommer jag väl läsa den.

Fyrväktaren är inte en favorit, men jag tyckte den var bra.