Lästa böcker
Antal lästa böcker i oktober 2014: 11
- Britt-Marie var här av Fredrik Backman
- Priset på vatten i Finistère av Bodil Malmsten
- Världens viktigaste kyss av David Levithan
- I museets dolda vrår av Kate Atkinson
- En bit av mig fattas av David Levithan
- Blod & Stjärnstoft av Laini Taylor
- Fangirl av Rainbow Rowell
- Från blogg till business av Tyra Sjöstedt
- Kom, min älskade av Pearl S. Buck
- Slända i bärnsten av Diana Gabaldon
- Demonologi för nybörjare av Caroline L. Jensen
Antal lästa sidor: 3718 sidor
Snittbetyg (5-gradig skala): 3,72
Drama: 3 (Världens viktigaste kyss; En bit av mig fattas; Fangirl)
Familjekrönika: 1 (I museets dolda vrår)
Fantasy: 3 (Blod & Stjärnstoft; Slända i bärnsten; Demonologi för nybörjare)
Feelgood: 2 (Britt-Marie var här; Priset på vatten i Finistère)
Historisk fiktion: 1 (Kom, min älskade)
Non-fiction: 1 (Från blogg till business)
Boktolvan: 1 (I museets dolda vrår)
Kaosutmaning: 1 (I museets dolda vrår)
Tre på tre: 1 (En bit av mig fattas)
Bokcirkel: 0
Hyllvärmare: 2 (Priset på vatten i Finistère; I museets dolda vrår)
Böcker införskaffade samma månad: 6 (Britt-Marie var här; Världens viktigaste kyss; Blod & Stjärnstoft; Fangirl; Slända i bärnsten; Demonologi för nybörjare)
Omlästa böcker: 0
Kvinnor: 8
Män: 2
Duo: 0
Amerikansk författare: 5 (David Levithan; Laini Taylor; Rainbow Rowell; Pearl S. Buck; Diana Gabaldon)
Brittisk författare: 1 (Kate Atkinson)
Svensk författare: 4 (Fredrik Backman; Bodil Malmsten; Tyra Sjöstedt; Caroline L. Jensen)
På originalspråk (engelska): 1 (Fangirl)
På originalspråk (svenska): 3 (Britt-Marie var här; Priset på vatten i Finistère; Från blogg till business)
Författare jag inte har läst tidigare: 3
Recensionsex: 4 (Britt-Marie var här; Världens viktigaste kyss; Blod & Stjärnstoft; Demonologi för nybörjare)
Lånade böcker: 2 (Från blogg till business; Kom, min älskade)
E-böcker: 0
Månadens bästa skönlitterära: Världens viktigaste kyss av David Levithan och Fangirl av Rainbow Rowell
Månadens bästa sakprosa: ─
Månadens sämsta: Från blogg till business av Tyra Sjöstedt
Månadens överraskning: Kom, min älskade av Pearl S. Buck
Månadens besvikelse: I museets dolda vrår av Kate Atkinson
Månadens otäckaste: ─
Läser just nu: Sjöfararna av Diana Gabaldon
Tänker läsa: Stenhjärtat av Katarina Wennstam; Elizabeth Costello av J. M. Coetze; The Dream of Scipio av Iain Pears
Kommentar: Ärligt talat så har jag ingen aning om hur jag lyckades läsa så här mycket böcker i oktober, med tanke på att jag hade ett huvudvärksanfall som varade i x antal veckor. På något sätt lyckades jag. Därtill har jag läst väldigt mycket bra böcker.
Jag är klar med både boktolvan och tre på tre, och funderar på att sluta försöka uppfylla punkter under Kaosutmaningen. De som är kvar känns som sådana punkter som jag aktivt måste leta rätt på vissa böcker, så det känns som om det kanske kvittar. Det har varit kul medan det varade.
Om månadens bästa skönlitterära: Två olika böcker som jag älskar av olika anledningar. Världens viktigaste kyss är en viktig bok som väckte mycket känslor hos mig och som är utsökt skriven. Fangirl, å andra sidan, är en bok som känns som om den är skriven specifikt för mig och jag kunde relatera så mycket till den.
Om månadens sämsta: Jag hade helt andra förväntningar på den, och det visade sig att det inte var min kopp av te alls.
Om månadens överraskning: Mentalt har jag klassat Pearl S. Buck som en av de där författarna jag gillar, men som inte riktigt tar mig med storm. Jag sögs verkligen in i denna berättelse om ett Indien i förändring.
Om månadens besvikelse: Det verkade ett tag som den skulle ta sig, och det kunde bli så bra. Men sedan tappade den igen. Suck.
De punkter jag har uppfyllt under Kaosutmaningen har varit:
- Läs en bok med mat på omslaget. (I museets dolda vrår)
Sedda filmer
Antal sedda filmer i oktober 2014: 1
Antal minuter: 108
Snittbetyg (5-gradig skala): 3
Skräckkomedi: 1
Månadens bästa: ─
Månadens sämsta: ─
Månadens överraskning: ─
Månadens besvikelse: Dark Shadows
Månadens otäckaste: ─
Kommentar: 2014 har hittills inte varit något vidare filmår och jag fortsätter trenden med att bara se ett fåtal filmer i månaden. Denna månad såg jag Dark Shadows, som jag kommer att recensera nästa helg, och som jag blev lite besviken på.
Det där var en rejäl hög och bra böcker verkar det ha varit också 🙂
Det var mycket som var bra, även om det blev ett par två:or också. Men de vägdes upp av att jag läste tre fullpoängare 🙂
Ingen dålig läshög Du hunnit 🙂
Den var inte så pjåkig 🙂
Är nästan säker på att jag läste Atkinsons bok för flera år sen, och är det så så gillade jag inte heller den. Fangirl är mycket mer en bok för mig 🙂
Fangirl var underbar 🙂 Atkinson kan jag tänkte mig att ge en ny chans, därför att det fanns stunder då det glimtade till i boken. Men den här föll jag inte alls för.
Oj så många!! Åh har du sett Dark shadow. Jag tyckte att den var kganska kul, dessutom gillar jag Johnny Depp, en av mina favoritskådisar.
Bitvis tyckte jag den var rolig, men den tappade väldigt mycket fram emot slutet.